Menu

Wat mag wel en wat mag niet tijdens de borstvoeding?

Eenmaal de langverwachte baby er eindelijk is en het tijd is om borstvoeding te geven, voelen vele nieuwe moeders zich onzeker. Wat moet ik eten en drinken, wat vermijd ik beter? Mag ik sporten? Onze gids zit vol belangrijke tips omtrent borstvoeding.

Uw voeding tijdens de borstvoeding

Wanneer u borstvoeding geeft aan uw baby dan is een gezonde en evenwichtige voeding essentieel voor jullie beiden. Waarschijnlijk zal u meer honger hebben dan normaal, want uw lichaam verbruikt meer calorieën terwijl u zoogt. Fruit, groenten, volkoren- en zuivelproducten, magere vis en mager vlees zullen u en uw baby van de noodzakelijke voedingsstoffen voorzien. Volgens een populaire ‘volkswijsheid’ veroorzaken peulvruchten en uien flatulentie en kunnen tomaten en citroenen voor een pijnlijke ontlasting zorgen. Weet echter dat hier geen enkel wetenschappelijk bewijs voor bestaat. Zorg ervoor dat u niet onnodig bepaalde voedingsmiddelen mist. Probeer kleine hoeveelheden uit om te zien wat goed is voor u en uw baby.

Als u zin heeft in iets zoets dan kunt u kiezen voor een stuk fruit, fruitsalade of gedroogd fruit (misschien vermengd met yoghurt of kwark). Een bokaal van HiPP met fruit is eveneens een ideaal tussendoortje.

Indien u vegetarisch of veganistisch bent en toch wenst borstvoeding te geven, gelieve dan uw arts of vroedvrouw te raadplegen.

Vochtinname tijdens de borstvoeding

Wanneer u borstvoeding geeft, verliest u meer vocht en daarom is het bijzonder belangrijk om voldoende te drinken. In het beste geval twee tot drie liter per dag. Wij raden plat water aan, ongezoete kruidenthee zoals HiPP Borstvoedingsthee of een glas fruitsap verdund met water. Het is nodig om uw kop koffie ’s morgens helemaal af te zweren, maar zorg er wel voor dat u niet meer dan twee tot drie kopjes per dag drinkt. Kijk uit voor tekenen van rusteloosheid bij uw baby nadat u koffie heeft gedronken – sommige baby’s reageren reeds op zeer kleine hoeveelheden caffeïne.

Alcohol en nicotine moeten uiteraard helemaal vermeden wordt wanneer u borstvoeding geeft.

Sport tijdens de borstvoeding

Het oude spreekwoord dat sporten de melkproductie in het lichaam vermindert, klopt niet. Het wordt echter wel aangeraden om na de bevalling zes tot acht weken te wachten voordat u weer begint te sporten. Na deze periode is sporten met mate wel gezond, maar zorg ervoor dat u uzelf niet volledig afpeigert want dit zou de smaak van uw melk kunnen beïnvloeden. Dit betekent niet dat uw melk slecht of zuur zal worden, maar dat het een beetje anders zal smaken. Luister naar uw lichaam en doe wat goed aanvoelt!

Medicatie

Raadpleeg altijd uw huisarts voordat uw medicatie inneemt wanneer u borstvoeding geeft. Sommige soorten medicatie zijn wel geschikt voor zogende moeders, terwijl andere moeten worden vermeden.