Menu

Gewichtstoename

Veel aanstaande moeders vragen zich af hoeveel extra calorieën toegelaten zijn en wat “normaal” is. Maar er bestaat geen algemene norm voor gewichtstoename, want elke zwangerschap volgt een eigen pad.

 

Een vrouw die nogal slank was voor haar zwangerschap hoeft zich geen zorgen te maken over gewichtstoename. Indien uw BMI (Body Mass Index)* voor de zwangerschap lager was dan 18.5, dan wordt een gewichtstoename van 12.5-18kg tijdens de zwangerschap aanbevolen. Vrouwen met een normaal gewicht (BMI 18.5-24.9) zouden bij voorkeur een gewichtstoename van 11.5-16kg moeten hebben. Zij met een BMI tussen 25.0-29.9 voor de zwangerschap moeten uitkijken dat ze niet te veel gewicht aankomen (ongeveer 7-11.5 kg). 

Niet overdrijven

U doet uzelf geen plezier door voortdurend op de weegschaal te staan. Uw gynaecoloog zal uw gewicht tijdens elke routinecontrole bekijken en inschatten of het binnen de aanbevolen grenzen ligt. Normaal gezien zal uw caloriebehoefte voor de vierde maand van de zwangerschap niet toenemen, en daarna slechts met 250 kcal. Maar uw behoefte aan essentiële vitaminen en mineralen zal vanaf het begin groter zijn. Het is daarom cruciaal dat een evenwichtige voeding doorheen de volledige zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding wordt volgehouden. Meer informatie over extra behoefte aan voedingsstoffen tijdens de zwangerschap

Veel vrouwen hebben last van misselijkheid en ochtendmisselijkheid tijdens de eerste drie maanden, dus gewichtstoename is zelden een probleem. Sommige vrouwen verliezen zelfs gewicht tijdens deze periode. 

Tijdens het tweede en derde trimester van uw zwangerschap is een wekelijkse gewichtstoename tussen 300 en 500 gram normaal (afhankelijk van uw gewicht voor de zwangerschap). Kort voor de geboorte zal de energiebehoefte terug afnemen, omdat de mogelijkheid om te bewegen beperkt zal worden. Maar hetzelfde geldt ook hier: de hoeveelheid nodige energie zal van vrouw tot vrouw variëren.

Een dieet volgen tijdens de zwangerschap is uit den boze!

Overgewicht hebben voor de zwangerschap wil niet zeggen dat u nu gewicht moet verliezen, want dit kan schadelijk zijn voor de aanvoer van voedingsstoffen voor de baby. Daarnaast worden – zoals bij roken –tijdens een dieet veel afvalstoffen vrijgemaakt die in uw bloed en bijgevolg in uw ongeboren kind terechtkomen.

* BMI = Body Mass Index: dit is de verhouding tussen het lichaamsgewicht en de lengte

Hoe uw BMI berekenen: lichaamsgewicht (in kg) gedeeld door de hoogte in het kwadraat (m²). Bijvoorbeeld: 60 kg : (1.60m)² = 23.4 kg/m². Het BMI van vrouwen met een normaal gewicht is 18.5-14.9 kg/m².