Menu

Eten voor twee?

Tijdens de zwangerschap moet het lichaam veel verwerken

Tijdens de 40 weken van de zwangerschap wacht uw lichaam een zware taak. Uw kind wordt volledig gevoed via de navelstreng en moet voortdurend voorzien worden van voedingsstoffen. Kortom: uw lichaam bevindt zich in een uitzonderlijke staat en werkt op volle toeren. Nu is een gezonde voeding meer dan ooit net zo belangrijk als zich regelmatig laten controleren en voldoende beweging in de buitenlucht.

Voldoende voedingsstoffen zijn belangrijk

Uw baby krijgt alle nodige voedingsstoffen via het bloed van de moeder en, indien nodig, zal de baby ook de reserves van mama aanspreken. Foliumzuur, jodium en ijzer zijn essentieel voor de mentale en lichamelijke ontwikkeling van de baby. Indien de aanvoer voldoende is, dan zullen mama en baby het goed stellen. Dus zowel moeder als kind zijn erg gebaat bij een gezonde voeding.

Gelieve er rekening mee te houden dat borstvoeding geven ook veel vergt van de moeder, dus u zou tijdens deze periode moeten zorgen voor een evenwichtige voeding en een voldoende inname van voedingsstoffen.

De oude regel “eet voor twee” is een fabeltje

Het is een fabeltje dat u moet “eten voor twee”. Tijdens de eerste drie maanden hebben aanstaande moeders geen extra calorieën nodig. Pas later, vanaf de vierde maand, moet u ongeveer 250 kcal per dag meer eten. Dat is ongeveer het equivalent van een extra portie muesli of een broodje. 

Dus hoe kunt u zorgen voor een “gezonde voeding”? Wel, alles hangt af van de ingrediënten van het voedsel. Dit betekent dat uw voeding zo gevarieerd mogelijk moet zijn en rijk aan vitaminen en mineralen, maar met niet te veel calorieën. Het is niet de kwantiteit die telt, maar de kwaliteit.

Deskundigen spreken in deze context van een hoge dichtheid aan voedingsstoffen. In duidelijke taal: de ideale voeding tijdens een zwangerschap bestaat uit dagelijks fruit, groenten, salades, aardappelen, volkorenproducten, zuivelproducten met een laag vetgehalte, regelmatig zeevis voor de aanvoer van Omega-3 vetzuren en af een toe een beetje mager vlees. Het is ook belangrijk om voldoende te drinken. 

Ook wanneer u erin slaagt om gezond en bewust te eten, is het mogelijk dat de behoefte aan bepaalde voedingsstoffen niet volledig wordt gedekt. Tekorten komen vaken voor, vooral met betrekking tot foliumzuur, jodium en de lange-keten Omega-3 vetzuur DHA. 

Daarom raden voedingsdeskundigen een voedingssupplement aan voor de speciale behoeften van zwangere en zogende vrouwen. Gelieve uw gynaecoloog hieromtrent aan te spreken.

Beter minder, maar vaker

Eet niet meer dan gewoonlijk. Eet beter. U mag alles eten dat u wenst, maar de maaltijden moeten goed verspreid zijn doorheen de dag:

  • een volledig ontbijt
  • een hoofdmaaltijd over de middag
  • 's avonds iets kleins en licht
  • een of twee kleine tussendoortjes

HiPP Fruit bokalen met veel vitaminen en uiteraard zonder toegevoegde suikers vormen een gezond tussendoortje.

Aanbevelingen voor meerdere voedselgroepen

Fruit Groenten Volkorenproduten Vlees Vis Zuivelproducten Plantaardige vetten
Foliumzuur
B-B-vitaminen
Vitamine C
Ijzer