12. Schwangerschaftswoche (12. SSW): Zeit, es bekannt zu geben

Nu, in de 12e week van de zwangerschap, op het einde van de derde maand, is het moment aangebroken om uw werkgever op de hoogte te brengen van uw zwangerschap. Zodra de werkgever op de hoogte is, bent u als aanstaande moeder beschermd tegen ontslag. Uw baby beleeft nu een grote sprong in zijn ontwikkeling.

Grootte en gewicht van de baby in de 12e week van de zwangerschap

In de 12e week van de zwangerschap is uw baby al meer dan 5 cm groot. Dat is ongeveer even groot als een heel groot kippenei. Bovendien weegt uw baby ondertussen ca. 16 g. Omdat uw baby voortdurend beweegt, is het erg moeilijk hem te meten. Elk kind ontwikkelt zich trouwens op zijn eigen snelheid, waardoor de lengte kan verschillen. Ook de genetische informatie van vader en moeder kan tot verschillen leiden. Zeker in het tweede semester, vanaf het begin van de volgende week van uw zwangerschap, zijn die verschillen in grootte en gewicht erg opvallend.

Ontwikkeling van de baby

IIn de 12e en 13e week van de zwangerschap groeit uw baby enorm. Terwijl hij groter wordt, voeren de belangrijkste interne organen voor het eerst hun taak uit. De maag is in staat om stoffen te verteren. Uw baby begint nu langzaam kleine slokjes vruchtwater in te slikken. Zo traint hij zijn ademhaling, het opnemen van voedsel en het slikken. In dit stadium van de ontwikkeling spuwt de baby het vruchtwater nog uit. Uiteraard heeft hij nog heel wat oefening nodig. Pasgeboren baby's die haastig aan de borst drinken, verslikken zich vaak. Ook na de geboorte moeten ze dus nog oefenen.

IIn de 12e week van de zwangerschap is uw baby al erg actief en gebruikt hij volop de beschikbare plaats voor allerlei turnoefeningen.

Door de parallelle ontwikkeling van het prikkelgeleidingssysteem, de zenuwbanen en de hersenen kan de baby voor het eerst reageren op prikkels. Als hij tijdens zijn wilde spelletjes bijv. iets voor zijn mondje voelt, wordt zijn zuigreflex geactiveerd. Deze reflex garandeert dat de pasgeborene overleeft, omdat hij tijdens de eerste maanden van zijn leven voor zijn voeding afhankelijk is van zuigen.

Een geoefend oog onderscheidt op de echografie al de kleine bewegingen van het ooglid. Ook op dat vlak moet de baby nog oefenen tot hij zijn oogjes volledig kan sluiten. De oogleden sluiten later ook in een reflex die zich bij de baby nog ontwikkelt. Als u op uw buik drukt, verwijdert de baby zich snel van de buikwand: ook dat is een reflex. Dat verandert nog, want in de volgende weken reageert hij op aanrakingen van buiten door zich ernaartoe te keren.

Het geslacht van de baby kan nog niet bepaald worden. Hiervoor moet u nog wat geduld oefenen: vanaf de 16e week van de zwangerschap kan de arts al vaststellen of u een meisje of een jongen krijgt. Wél staat nu vast of u een meerling verwacht.

Zo gaat het met de aanstaande mama in de 12e week van de zwangerschap

Ongetwijfeld wacht u vol spanning op een eerste zacht teken van de bewoner in uw buik. Dat duurt echter nog even. De kans om zachtjes de bewegingen van uw baby te voelen, verhoogt echter naarmate hij groter wordt.

Vaak voorkomende aanwijzingen en symptomen

De eerste welvingen

U zult langzaam vaststellen dat uw buik groeit. Dat is te wijten aan de gewichtstoename door het aanleggen van een vetreserve. Pas in de volgende weken zullen buitenstaanders aan een babybuikje denken. Als u voor de tweede of derde keer zwanger bent, is de zwangerschap sneller zichtbaar. Als u nu uw familie en vrienden over de zwangerschap vertelt, zullen de afmetingen van uw buik bij elke ontmoeting een gespreksonderwerp zijn.

Mooie en ruimere, comfortabele kleding wordt nu ook steeds interessanter. Met een gewichtstoename van ca. 250 tot 300 g per week gaat het snel.

U heeft zelf in de hand hoeveel u bijkomt en of u binnen de grenzen blijft. Een belangrijk aspect daarbij is een gezonde voeding.Eet niet voor twee, wel gezond en evenwichtig. Vergeet ook niet voldoende te bewegen.

Tekort aan voedingsstoffen

Dat u vaak moe bent, is tot op zeker niveau een heel normaal kenmerk van een zwangerschap. Als uw ijzerwaarden echter laag zijn, krijgt u eventueel bij uw voeding onvoldoende ijzer binnen. Dat komt vaak voor als u overwegend vegetarisch of veganistisch eet.

Over het algemeen is een vegetarische voeding tijdens de zwangerschap geen probleem. U moet er echter extra op letten vlees en vis te vervangen door andere eiwit- en ijzerhoudende voedingsmiddelen. Een vegetarische voeding inclusief melk en zuivelproducten is tijdens de zwangerschap aan te bevelen. Zwangere vrouwen die vegetarisch eten, moeten met zorg hun voedingsmiddelen kiezen, zodat ze geen tekort krijgen aan bepaalde voedingsstoffen.

Het risico op onvoldoende ijzerinname tijdens de zwangerschap is voor hen een moeilijke uitdaging. Het lichaam kan beter ijzer uit vlees (zogenoemd heemijzer) opnemen dan ijzer van plantaardige oorsprong. IJzer uit erwten, spinazie, donkere vruchten en volkorenproducten wordt door het lichaam slechts beperkt omgezet. Vitamine C helpt om de opname van ijzer in het organisme te verbeteren.

Eet daarom voldoende ijzerhoudende voedingsmiddelen en vruchten met een hoog vitamine C-gehalte, zoals het sap van rode vruchten van HiPP.

Voor vrouwen die veganistisch eten – dus geen vlees, vis, zuivelproducten en eieren – is het tijdens de zwangerschap nog moeilijker om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Vraag in dat geval advies aan een deskundig diëtist. Als er tekorten ontstaan, kunt u microvoedingsstoffen opnemen via voedingssupplementen.

Een overzicht van de beste tips

  • Als u vegetarisch of veganistisch eet, koop dan een specifiek kookboek voor de zwangerschap en vraag uitgebreid advies.
  • U heeft rond deze periode een eerste echografie bij de gynaecoloog en/of vroedvrouw.
  • Vraag eens aan vrienden en kennissen of ze nog zwangerschapskledij in hun kast hebben.

Mogelijke vragen aan gynaecoloog of vroedvrouw

Controle van belangrijke bloedwaarden

Als u vaak of extreem moe bent, laat u best uw bloedwaarden (vooral het ijzergehalte) controleren. Zo kan een tekort tijdig vastgesteld worden en door voeding of voedingssupplementen gecompenseerd worden.

Terug naar het overzicht

Info over de auteur

Juliane Jacke-Gerlitz is gediplomeerd verpleegkundige. Al meer dan 10 jaar geeft ze advies aan moeders, o.a. over borstvoeding. Momenteel werkt ze als medisch auteur en psychologisch adviseur. Juliane Jacke-Gerlitz is al 22 jaar getrouwd, moeder van acht kinderen en woont met haar gezin in het Duitse Halle.