18e week van de zwangerschap: de eerste groeispurt van uw baby

Grootte en gewicht van de baby in de 18e week van de zwangerschap

In de 18e week van de zwangerschap is uw baby ca. 12,5 – 14 cm groot: ongeveer zoals een snijboon. In deze week is hij voor het eerst zo groot als uw placenta, de moederkoek, die uw baby van voedingsstoffen voorziet. Het kindje weegt nu ongeveer 145 g. De ontwikkeling van de baby komt nu op kruissnelheid, want voor de geboorte moet hij nog groeien en bijkomen.

Zowel de placenta als de navelstreng passen zich in deze groeifase van de foetus aan zijn grotere behoefte aan voedingsstoffen aan. De navelstreng wordt langer, dikker en steviger, zodat die een hogere bloeddoorstroming aankan. Bovendien moet de navelstreng binnenkort ook bestand zijn tegen de spelletjes van de baby. De navelstreng wordt namelijk zijn eerste en favoriete speelgoed – vóór de geboorte tenminste, waarmee uw baby zijn grijpoefeningen zal trainen.

Ontwikkeling van de baby

In de 18e week van de zwangerschap lijken de proporties van de baby steeds beter op die bij de geboorte. Zijn armpjes en beentjes maken een inhaalbeweging. Op het hoofd komen de eerste haartjes piepen.

Het bloed van de baby stroomt door de navelstreng naar de placenta. Daar wordt het verrijkt met zuurstof en voedingsstoffen, waarna het weer naar de baby stroomt en hem voedt. De bloedsomloop van de moeder is nauw verbonden met die van het kind.

Toch mengt het bloed van beiden zich niet: dat wordt voorkomen door de zogenoemde placentabarrière. Die vormt een filter die het kind beschermt tegen de negatieve invloed van bepaalde stoffen.

Vanaf de 18e week van de zwangerschap kunt u het hartje van de baby op een echo zien pompen en worden eventuele fouten opgespoord. Breng uw arts of vroedvrouw op de hoogte als u of een familielid hartaandoeningen heeft en u zich onzeker voelt.

Zo gaat het met de aanstaande mama in de 18e week van de zwangerschap

In de 18e week van de zwangerschap zit u boordevol energie. U wil een veilig en gezellig thuis voor uw gezin creëren en laat uw creativiteit daarbij de vrije loop.

Zorg dat alle plannen die u smeedt en wil uitvoeren niet te vermoeiend worden. Er rest u nog voldoende tijd tot de geboorte van uw baby.

Vermijd om zware dingen (bijvoorbeeld meubels voor uw baby) te dragen en lang te staan – alleen al omwille van spataders in uw benen. Neem voldoende pauze en leg uw benen ook eens wat hoger..

Misschien is het u ook al opgevallen dat uw zwaartepunt door de groeiende babybuik verplaatst is. Oefen daarom uw evenwichtsgevoel door bij het staan uw gewicht van uw ene been naar het andere te verplaatsen.

Bent u in verwachting van uw tweede kind? Dan voelt u in de 18e week van de zwangerschap vermoedelijk zijn eerste bewegingen. De volgende weken zullen deze ongetwijfeld nog intensiever zijn. Is dit uw eerste kind? Dan moet u meestal nog wat geduld oefenen!.

Vaak voorkomende aanwijzingen en symptomen

Uw bloeddruk kan van streek zijn

Af en toe wordt u misschien duizelig. Dat komt door de enorme inspanningen die uw lichaam nu levert, in combinatie met een hoger bloedvolume dat door de bloedvaten getransporteerd wordt. Uw bloeddruk ligt nu wat lager. Bij inspanningen kan uw bloeddruk even pijlsnel dalen, waardoor u een aanval van duizeligheid heeft. Ga in dat geval zitten of liggen met uw benen omhoog. Als u tot rust gekomen bent, gaat het snel weer beter.

Uw arts of vroedvrouw zal uw bloeddruk regelmatig meten en nagaan of deze continu erg laag is. Bij een te lage bloeddruk volstaat meestal een conservatieve therapie, vooral gebaseerd op het ritme van uw dagelijkse activiteiten. Adertraining, waarbij u uw beenspieren afwisselend samentrekt en ontspant, kan ook helpen – bovendien helpt dit tegen spataders.

Tip van een vroedvrouw

"Ook wat cafeïne of theïne kan soelaas bieden. U kunt zonder slecht geweten dagelijks twee kopjes koffie, zwarte of groene thee drinken." (Dorothee Kutz, vroedvrouw)

Als uw maag in opstand komtt

Door een grotere secretie tijdens de zwangerschap kunt u vaker last hebben van een branderig gevoel in de maag. Dat komt omdat er grote hoeveelheden maagsap geproduceerd worden. Ga in dat geval rechtop zitten en eet wat langzamer. Kies in de toekomst eerder voedingsmiddelen met weinig zuren. Om dat branderige gevoel te verminderen, kunt u brood, amandelen, aardappelproducten of havervlokken eten. Havervlokken zijn het best gekookt, als pap.

Vermoeidheid steekt de kop op

Het is heel normaal dat u zich nu vaker moe voelt: in uw lichaam gebeurt echt wel veel. Tijdens een zwangerschap hebt u meer nood aan sporenelementen, daarom wordt vooral de inname van ijzer geadviseerd. IJzer bindt zich met de zuurstof in het bloed, wat aan u en uw baby geleverd wordt. Eet daarom ijzerhoudende voeding en drink veel sap met ijzer, zoals het zachte sap van rode vruchten.

De waarneming van uw lichaam verandert

Vol spanning en enthousiasme volgt u de constante groei van uw babybuik. Ook de waarneming van uw eigen lichaam verandert. Het is heel normaal dat lopen vermoeiender wordt, uw benen zwaarder aanvoelen en u meer pauzes nodig heeft.

Misschien heeft u ook problemen om de juiste slaappositie te vinden. Als u op uw rug ligt, oefent uw buik druk uit op uw organen en bloedvaten. Een borstvoedingskussen kan helpen om gemakkelijker in slaap te vallen. Als u het kussen tussen uw benen legt, kunt u comfortabel op uw zij liggen..

Een overzicht van de beste tips

  • Met een borstvoedingskussen kunt u beter slapen.
  • IJzerhoudende voedingsmiddelen zijn aanbevolen.
  • Het doet deugd om uw benen omhoog te leggen en even te stoppen bij het stappen..
  • Platte schoenen vergemakkelijken het gaan.
  • Langzaam kunt u de eerste aankopen voor uw baby doen. Hier vindt u nuttige tips over het thema 'verzorgingstafel inrichten'.

Mogelijke vragen aan gynaecoloog of vroedvrouw

Oefeningen voor sterkere aders

Vraag specifieke oefeningen om uw aders te versterken. Zo traint u de bloeddoorstroming en voorkomt u spataders. Dat is zeker belangrijk als familieleden last hebben van spataders. U kunt uw benen ook inwrijven met een speciaal adertonicum, verkrijgbaar in de drogisterij of apotheek.

Voorbereiding op de geboorte

Ga na wanneer de volgende zwangerschapscursus plaatsvindt en schrijf u ongeveer rond de 20e week van de zwangerschap in. Cursussen beginnen meestal bij de start van het 3e trimester (ca. 29e week van de zwangerschap). U verneemt er meer over de bevalling en over maatregelen om goed voorbereid te zijn. Ook uw partner of een goede vriendin mag aanwezig zijn – meestal op bepaalde avonden. Zo weten ze hoe ze u bij de geboorte kunnen bijstaan.

Manieren om uw bloeddruk te stabiliseren

Uw arts kan u best vertellen hoe u uw bloeddruk kunt stabiliseren. Kleine oefeningen, zoals 'fietsen' met uw benen voor u rechtstaat, kunnen helpen. Zo komt uw bloedcirculatie op gang, met positieve gevolgen voor een lage bloeddruk.

Terug naar het overzicht

Info over de auteur

Juliane Jacke-Gerlitz is gediplomeerd verpleegkundige. Al meer dan 10 jaar geeft ze advies aan moeders, o.a. over borstvoeding. Momenteel werkt ze als medisch auteur en psychologisch adviseur. Juliane Jacke-Gerlitz is al 22 jaar getrouwd, moeder van acht kinderen en woont met haar gezin in het Duitse Halle.