19e week van de zwangerschap: de hersenen ontwikkelen zich

Grootte en gewicht van de baby in de 19e week van de zwangerschap

In de 19e week van de zwangerschap is uw baby ongeveer 15 cm groot – ongeveer zo groot als een banaan. Hij weegt ook ongeveer evenveel: ca. 200 g zoals een tablet chocola of een potje yoghurt. Dat gewicht kunt u nu nog zonder problemen dragen.

IUw kind kan zich in de 19e week van de zwangerschap nog goed bewegen en zijn spieren trainen. Dat verandert de komende weken, omdat hij blijft groeien en aankomen.

Ontwikkeling van de baby

De zintuigen van uw kind zijn nu zo goed gevormd, dat hij duidelijk reageert op rust en lawaai. Dat is een eerste aanpassingsfase aan het leven buiten de baarmoeder en aan uw persoonlijke ritme.

Het wezentje in uw buik heeft al veel behoefte aan genegenheid. Hij reageert op de warmte van uw hand, als u die op uw buik legt. Dat is een eerste vorm van intensieve communicatie tussen jullie. Ook de vader, broers en zussen of een goede vriendin kunnen zo voor het eerst contact leggen.

In de 19e week van de zwangerschap hoort de baby al heel goed stemmen en leert ze kennen. Vlak na de geboorte heeft vooral de stem van de moeder een rustgevende invloed op de pasgeborene. In combinatie met uw geur voelt de baby dat hij zich in een geborgen en vertrouwde omgeving bevindt.

In deze week ontwikkelen de hersenen zich in een recordtempo. Nu vormen zich de delen van de hersenen die instaan voor de waarneming van de zintuigen: smaken, ruiken, horen, zien en voelen..

Ihr Baby trainiert weiterhin seinen Saugreflex und lutscht oft an seinem Daumen. Diese Fähigkeit dient ihm nach der Geburt auch zur Beruhigung. Die Saugbewegungen sorgen über die Nahrungsaufnahme hinaus auch für Vertrauen und Entspannung.

Uw baby blijft zijn zuigreflex oefenen en zuigt vaak op zijn duimpje. Na de geboorte maakt hem dat ook rustiger. De zuigbewegingen zorgen niet alleen dat hij voeding kan opnemen, maar verschaffen hem ook vertrouwen en ontspanning.

De huid van de baby wordt op bepaalde plaatsen dichter en is daarom niet meer zo doorschijnend.

Verwacht u een jongetje? In de 19e week van de zwangerschap is de balzak bij jongens goed zichtbaar; de teelballen zelf blijven tot vlak voor de geboorte in de buikholte en dalen later in naar de balzak. Al sinds de 16e week van de zwangerschap produceert een mannelijke baby testosteron, essentieel voor de vorming van de teelballen.

Bent u in verwachting van een meisje? In de eierstokken van uw kindje hebben zich in de 19e week van de zwangerschap al miljoenen eicellen gevormd. Die rijpen verder als uw dochter uitgroeit tot vrouw en geslachtsrijp is. Elke maand verlaat dan een eicel de eierstok om bevrucht te worden. De eicellen, die later bevrucht kunnen worden, zijn dus bij een meisje al lang voor de geboorte aanwezig.

Zo gaat het met de aanstaande mama in de 19e week van de zwangerschap

Uw babybuik evenals uw gewicht nemen geleidelijk toe. Op dit moment vormt het gewicht van het kind echter slechts een beperkt deel. De groeiende baarmoeder, de placenta, de vetvoorraad en het vruchtwater dragen veel meer bij aan uw gewichtstoename.

U stelt zich ongetwijfeld de vraag hoe u dat extra gewicht de volgende maanden tot aan de geboorte zal kunnen dragen. Maakt u zich daarover geen zorgen. De zwangerschapshormonen beïnvloeden uw gewrichten, zodat deze zachter worden en de pezen kunnen uitrekken. Zo kan uw lichaam het toenemende gewicht de baas.

Of uw gewichtstoename in het geadviseerde bereik ligt, kunt u controleren met onze gewichtscurve-calculator.

Vaak voorkomende aanwijzingen en symptomen

Net als in elke fase van uw zwangerschap zult u ongetwijfeld ook in deze 19e week symptomen voelen die tot nu toe onbekend waren. Die kunnen van vrouw tot vrouw erg verschillen.

Onbedwingbare trek

Door de invloed van de hormonen op uw lichaam kunt u in de 19e week van de zwangerschap eetaanvallen krijgen. Dat merken veel vrouwen ook 's nachts. Uw organisme bezorgt zichzelf zo de vereiste voedingsstoffen om de groei van uw baby aan te kunnen.

U mag aan deze trek toegeven, maar zorg er wel voor om kleine hoeveelheden en vooral voedzame levensmiddelen te eten.

Vaker plassen

U heeft ongetwijfeld al vastgesteld dat u vaker naar het toilet moet. Negeer deze drang niet, zodat ziekteverwekkers de weg naar uw blaas niet vinden en die altijd goed gespoeld wordt.

Zware, pijnlijke benen en gezwollen voeten

Zelfs als u geen grote afstand afgelegd heeft of lang gestaan heeft, kunnen uw benen zwaar en pijnlijk aanvoelen. Dat is te wijten aan een gebrekkige terugstroming van het bloed en het lymfestelsel, ondanks de enorme inspanningen die het hart en de bloedvaten tijdens de zwangerschap leveren. Vooral in de zomer verloopt die terugstroming erg slecht: dikke benen als het heet is zijn geen uitzondering.

Leg daarom uw benen zo vaak mogelijk omhoog. Dat helpt bij de terugstroming van het bloed in de bloedvaten en van de lymfevloeistof, zodat uw gezwollen voeten sneller weer ontzwellen. Ook een voetmassage kan zinvol zijn: dat werkt relaxerend en helpt u bij het inslapen. Gebruik hiervoor eventueel een goede olie. In de zomer is een koel voetbad een echte weldaad.

Tip van een vroedvrouw

"Wrijf 's avonds uw benen in met een verfrissende crème of gel en leg ze dan omhoog. Overdag helpen compressiekousen: ze doen deugd en zijn zinvol, ook als u geen spataders heeft. Een voorschrift hiervoor krijgt u bij uw arts." (Dorothee Kutz, vroedvrouw)

Stofwisseling op volle toeren

Tijdens de zwangerschap werken uw stofwisseling en elektrolytenbalans op volle toeren. Het lichaam heeft veel te verduren door de opslag van water in het weefsel, veroorzaakt door hormonen, evenals door de verversing van het vruchtwater. Een deel van het vruchtwater wordt door de baby opgenomen en omgezet. Het eindproduct wordt teruggegeven aan de kringloop van de moeder. De lever van de moeder reinigt het bloed met onderdelen van het vruchtwater. Op die manier roteert de uitwisseling. De hoeveelheid vruchtwater is aan de groei van het kind aangepast en neemt in de loop van de zwangerschap toe.

U kunt de behoefte aan vloeistof en de inspanningen van uw organen een handje helpen door voldoende vloeistof te drinken. Mineraalwater en fruitsappen met weinig zuren zijn een uitstekend idee.

Proef eens zwangerschapsthee met kruiden uit biologische teelt. Deze kruiden zijn zo gekozen dat ze op natuurlijke wijze de processen tijdens de zwangerschap ondersteunen.

Een overzicht van de beste tips

  • Ontlast uw benen en leg deze af en toe omhoog.
  • Drink voldoende om de stofwisseling te stimuleren
  • Gun uzelf ontspannende voetmassages.
  • Gebruik een buikband om uw spieren te ondersteunen.

Mogelijke vragen aan gynaecoloog of vroedvrouw

Training voor spieren en pezen

Een buikband kan erg nuttig zijn. Deze bevat elastaan, waardoor hij als gegoten zit rond uw babybuik. De band biedt uw buik en rug extra ondersteuning. Vraag aan uw gynaecoloog of vroedvrouw welke oefeningen in de 19e week van de zwangerschap nuttig en doeltreffend zijn. Vergeet ook niet om uw bekkenbodemspieren te trainen.

Ondersteuning voor uw aders

Als u als spataders heeft, een genetische aanleg daarvoor heeft of er in uw familie hartaandoeningen zijn, vraag dan aan uw gynaecoloog of vroedvrouw of trombosekousen tijdens de zwangerschap zinvol zijn. Zulke kousen zijn uiterst elastisch en ondersteunen de terugstroming van het bloed, een uiterst efficiënte manier om spataders te vermijden. Tijdens een vliegreis zijn deze in ieder geval onontbeerlijk!

Terug naar het overzicht

Info over de auteur

Juliane Jacke-Gerlitz is gediplomeerd verpleegkundige. Al meer dan 10 jaar geeft ze advies aan moeders, o.a. over borstvoeding. Momenteel werkt ze als medisch auteur en psychologisch adviseur. Juliane Jacke-Gerlitz is al 22 jaar getrouwd, moeder van acht kinderen en woont met haar gezin in het Duitse Halle.